Mencari cinta yang hilang

Semakin ingin ku dekati, semakin ia menjauh pergi.

Semakin deras ku berlari, semakin kencang ia berlalu pergi.

Sempatkah aku mengejar hatinya.

Sempatkah aku kembali mendekatinya.

Mendekati cintanya yang hilang.

Suntuk, waktu semakin suntuk.

Moga ku punya kesempatan.

 

Kikikiki… Tetiba jadi orang hilang akal. Berpuitis bagai.

Masa sekolah dulu, memang rajin buat ni.

Sambil belajar pun boleh siap satu.

Konon nak buat dan hantar ke majalah atau surat khabar.

Tapi satu pun tak pernah hantar.

Dah hilang pun semua koleksi puisi tu.

Ok takpe. Jom mula balik berjiwang karat.

Bermadah puitis.

 

 

 

Continue Reading

Cara membasuh ikan keli

Dalam rumah ni, ada tiga orang peminat ikan keli. Jadi, CikYut kenalah ambil tahu cara membasuh ikan keli. Biasanya dah beli yang siap di masak. Jarang nak tahu cara membasuh ikan keli tu macamana.

.

Hari ini terasa nak masak sendiri ikan keli ni. Jadi, petang tadi CikYut ke kedai runcit dan beli dua ekor ikan keli. Ikan it juga siap-siap disiang di kedai. Balik ke rumah, tinggal nak basuh dan masak.

.

.

Perlu basuh bersih untuk hilangkan hanyir

.

Ikan keli ni habitatnya di tanah berlumpur. Kalau pergi ke sawah, memang banyak ikan keli di sana. Makanannya pula haiwan-haiwan kecil di dalam tanah berlumpur tu. Jadi, perutnya tu sedikit kotor dan berpasir. Dan baunya jug agak hanyir. Sebab itu perlu bersihkan sebaik mungkin. Kalu tidak, meloya laaaa tekak tu.

.

.

Cara membasuh ikan keli

.

Ada beberapa cara yang CikYut jumpa. Jadinya ikut korangla nak guna yang Mana.

 

1. Gunakan asam jawa.

Lumur asam jawa ke seluruh bahagian ikan. Tinggalkan sekejap. Kemudian dibilas.

.

2. Gunakan cuka

Lumur cuka kepada ikan. Masukkan sedikit air. Rendam ikan dalam air rendaman cuka tu dalam 5-10 minit. Kemudian bills bersih.

.

3. Gunakan tepung gandum

Tabur tepung gandum ke seluruh ikan. Pastikan kena pada semua bahagian. Biarkan sekejap. Kemudian bilas bersih.

.

Lepas dah basuh bersih, barula korang masak ikan ni. CikYut paling suka goreng aje. Pastu goreng garing. Nyum nyum!

.

Selamat membasuh ikan keli!

 

Continue Reading

Resepi Ayam Buttermilk

Apabila anak-anak adalah penggemar ayam.

Maka, maknya pening nak cari resepi ayam.

Jumpa satu, update sini supaya senang nak tengok balik.

.

.

Resepi Ayam Buttermilk

.

Untuk tepung goreng :

  • Tepung gandum
  • Telur
  • Serbuk kari
  • Garam

Untuk buttermilk :

  • Butter
  • Daun kari
  • Bawang putih
  • Bawang besar holland
  • Garam
  • Susu cair

.

Kenapa takde sukatan?

Sebab, masa saya masak, sukat dengan hati je (sukahati!).

Pepandaila kan korang letak ikut portion ayam tu.

.

Cara nak masak :

  1. Gaulkan semua bahan tepung, kemudian salutkan pada ayam.
  2. Goreng ayam yang telah disalut dengan tepung tu.
  3. Dah goreng, letak tepi sat, nak buat kuah buttermilk tu.
  4. Masukkan butter, bagi cair dulu.
  5. Kemudian masukkan bawang putih dan bawang besar holland
  6. Masukkan juga daun kari, cili padi.
  7. Sekarang masukkan susu cair. Kacau sehingga pekat.
  8. Akhir sekali, garam secukup rasa. Dan seterusnya ayam yang telah digoreng tadi.

.

.

InsyaAllah sedap. Jangan risau. Cubalah!

Continue Reading

Rahsia utama untuk BERJAYA ialah BERTINDAK

Apa pun yang kita rancang.

Apa pun yang kita mahu usahakan.

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah BERTINDAK.

.

Tahu tak, sebenarnya ramai di antara kita yang masih belum dapat membuat TINDAKAN.

Kemudian mereka suka sebut, KENAPA aku masih belum BERJAYA?

.

Jangan terus lihat kepada hasil, “Eh, berjaya ke buat ni?” “Boleh jadi ke ni?”

Yang penting sekali ialah BERTINDAK.

Gerak dulu, lihat hasil kemudian.

.

Dalam tindakan kita itu tadi, kita akan belajar bagaimana untuk berjaya.

Sekiranya kita melalui fasa kegagalan, pasti ada sesuatu yang dipelajari.

Dan boleh digunakan untuk mengelak berlakunya lagi kegagalan.

.

Dapat? Ok, p BERTINDAK sekarang!

Continue Reading