KSPSI 2015/2016

IMG-20150214-WA0011

Alhamdulillah. KSPSI Hospital Serdang memulakan rentaknya kembali. Hampir dua tahun menyepikan diri. Mesyuarat pertama telah diadakan pada 14 Februari lepas. Seperti biasa, kehadiran adalah suam-suam kuku. Namun begitu, ia tidak akan mematahkan semangat kami. Apa yang penting pada kami ialah dapat menjalankan aktiviti yang dirancang.

IMG-20150214-WA0010

 

IMG-20150214-WA0011

 

IMG-20150214-WA0012

 

Perjumpaan selama dua jam ini telah dapat merangka beberapa aktiviti. Namun begitu, semua aktiviti hanya akan dapat diteruskan setelah mendapat kelulusan dari Penaung. CikYut mengharapkan agar separuh dari yang dirancangkan dapat dilakukan. Ini kerana berdasarkan pengalaman lalu, lebih separuh dari idea aktiviti itu tidak boleh dibuat atas alasan birokrasi.

 

Kalau ikut hati, memang fed up sebenarnya. Tapi saya mahukan satu tempoh lagi untuk kumpulan ini untuk membrikan bakti khidmat mereka kepada para ibu diluar sana. Sekiranya pihak atasan masih menggunakan alasan birokrasi, CikYut rasa setakat sesi ini sahaja yang dapat CikYut bantu. Bukan apa, depa yang minta kita bantu depa, tapi depa dok hulur macam-macam syarat. So macamana nak bantu kan?

CikYut tahu dan yakin, diluar sana masih ramai yang perlukan bantuan. Maka InsyaAllah CikYut akan bergerak sendiri mengikut kemampuan CikYut.

Continue Reading

Selamat menyusukan!

Happy Breastfeeding!

wbw2013-logo-hr

TAHNIAH buat semua ibu yang sudah menyusukan, yang sedang menyusukan dan juga yang telah merancang untuk menyusukan si kecil anda!

Buat yang mengalami kegagalan dalam penyusuan, jangan pernah patah semangat, jangan pernah berputus asa. Bantuan dan sokongan sebenarnya ada disekeliling anda. Jangan pernah merasa rendah diri sekiranya anda sedang mengalami masalah. Mungkin masalah yang anda hadapi itu adalah perkara umum yang berlaku kepada ibu-ibu lain di luar sana!

Penyelesaian bagi setiap masalah itu sahaja yang berbeza, bergantung dengan situasi anda si ibu dan si kecil. Luahkan, supaya anda didengari! Luahkan supaya anda masih dapat meneruskan penyusuan anda bersama si kecil.

Sekiranya anda mengalami masalah penyusuan dan sedang mencari kawan untuk bercerita, boleh hubungi saya melalui emel ibuaz.shoppe@gmail.com atau SMS/WhatsApp/Call 019-2712601. Saya merupakan Rakan Pembimbing dalam Penyusuan (PC) – MBFPCA.

Continue Reading

Salam Ramadhan

Maaf ya.

 

Baru hari ini berkesempatan untuk mengucapkan Salam Ramadhan kepada kalian semua.

Ramadhan kali ini ada sedikit berbeza buat saya.

Mengandung di bulan Ramadhan memang tidak asing, tetapi mengandung dan menyusukan pada masa yang serentak, itu yang berbeza.

Ketahanan badan pada kali ini turut berbeza.

 

Buat mereka yang masih mencari sesuatu yang dapat membantu semasa berpuasa ni, boleh tengok sini ya.

Set ini memang dicadangkan kepada ibu yang hamil dan menyusukan.

Sesiapa juga boleh minum set ini. AzTrio memang menggemari set ini.

Continue Reading

Sehari bersama mak buyongs!

Alhamdulillah…. Selesai sudah sesi perkongsian mengenai penyusuan, atau sepatutnya saya panggil kelas persedian? hahaha Macamana sesi ni boleh tercetus? Saya ada menyebut kepada adik ipar, bila dia nak dengar bebelan saya pasal penyusuan. Dia kata bila-bila pun boleh. Tapi dah alang-alang saya mahu membebel, dia nak bawa kawan seopisnya, saya kat ok juga. Lebih ramai lebih baik lah kan.


Jadi, begitulah terjadinya sesi untuk saya membebel. Alhamdulillah, En Lan dan anak-anak memberikan kerjasama yang tidak berbelah bagi. ahaks.. En Lan siap bawa anak-anak pergi kolam supaya depa tak ganggu ibu dia membebel. Sesi bermula jam 4petang dan berakhir jam 6petang. Saya hanya sentuh mengenai apa yang mereka faham mengenai penyusuan dan juga matlamat mereka dalam penyusuan. Ada la selitkan juga mengenai anatomi payudara, posisi menyusu dan juga mengenai keadaan semasa berpantang. Ya, setakat dalam pantang dulu. Saya beritahu adik ipar dan kawannya, persiapan untuk bekerja tu saya akan guide mereka. Saya mahu mereka ambil peluang mengenali si kecil semasa berpantang.

Sesi berbincang – selepas penat mendengar Cik Yut membebel!

Sesi makan-makan

Kena dera dengan tuan rumah!

Sesi penutup. Maaf ye, takde sijil. Bukan kelas berbayor pun!

Begitulah sesi pada hari Ahad yang lepas. Ada yang berminat? huuuuh.. Cik Yut kena cari tempat la nak buat kelas. Korang bayarkan sewanya, boleh? hehehe

Continue Reading