Cara membasuh ikan keli

Dalam rumah ni, ada tiga orang peminat ikan keli. Jadi, CikYut kenalah ambil tahu cara membasuh ikan keli. Biasanya dah beli yang siap di masak. Jarang nak tahu cara membasuh ikan keli tu macamana.

.

Hari ini terasa nak masak sendiri ikan keli ni. Jadi, petang tadi CikYut ke kedai runcit dan beli dua ekor ikan keli. Ikan it juga siap-siap disiang di kedai. Balik ke rumah, tinggal nak basuh dan masak.

.

.

Perlu basuh bersih untuk hilangkan hanyir

.

Ikan keli ni habitatnya di tanah berlumpur. Kalau pergi ke sawah, memang banyak ikan keli di sana. Makanannya pula haiwan-haiwan kecil di dalam tanah berlumpur tu. Jadi, perutnya tu sedikit kotor dan berpasir. Dan baunya jug agak hanyir. Sebab itu perlu bersihkan sebaik mungkin. Kalu tidak, meloya laaaa tekak tu.

.

.

Cara membasuh ikan keli

.

Ada beberapa cara yang CikYut jumpa. Jadinya ikut korangla nak guna yang Mana.

 

1. Gunakan asam jawa.

Lumur asam jawa ke seluruh bahagian ikan. Tinggalkan sekejap. Kemudian dibilas.

.

2. Gunakan cuka

Lumur cuka kepada ikan. Masukkan sedikit air. Rendam ikan dalam air rendaman cuka tu dalam 5-10 minit. Kemudian bills bersih.

.

3. Gunakan tepung gandum

Tabur tepung gandum ke seluruh ikan. Pastikan kena pada semua bahagian. Biarkan sekejap. Kemudian bilas bersih.

.

Lepas dah basuh bersih, barula korang masak ikan ni. CikYut paling suka goreng aje. Pastu goreng garing. Nyum nyum!

.

Selamat membasuh ikan keli!

 

Continue Reading

Resepi Ayam Buttermilk

Apabila anak-anak adalah penggemar ayam.

Maka, maknya pening nak cari resepi ayam.

Jumpa satu, update sini supaya senang nak tengok balik.

.

.

Resepi Ayam Buttermilk

.

Untuk tepung goreng :

  • Tepung gandum
  • Telur
  • Serbuk kari
  • Garam

Untuk buttermilk :

  • Butter
  • Daun kari
  • Bawang putih
  • Bawang besar holland
  • Garam
  • Susu cair

.

Kenapa takde sukatan?

Sebab, masa saya masak, sukat dengan hati je (sukahati!).

Pepandaila kan korang letak ikut portion ayam tu.

.

Cara nak masak :

  1. Gaulkan semua bahan tepung, kemudian salutkan pada ayam.
  2. Goreng ayam yang telah disalut dengan tepung tu.
  3. Dah goreng, letak tepi sat, nak buat kuah buttermilk tu.
  4. Masukkan butter, bagi cair dulu.
  5. Kemudian masukkan bawang putih dan bawang besar holland
  6. Masukkan juga daun kari, cili padi.
  7. Sekarang masukkan susu cair. Kacau sehingga pekat.
  8. Akhir sekali, garam secukup rasa. Dan seterusnya ayam yang telah digoreng tadi.

.

.

InsyaAllah sedap. Jangan risau. Cubalah!

Continue Reading

Menu paling simple.

Hujung minggu biasanya penuh dengan aktiviti. Kemas rumah, siapkan baju sekolah anak-anak dan baju kerja en suami, siapkan bahan-bahan memasak.

 

Pendek kata, tak menang tangan. Tu belum lagi nak melayan karenah anak-anak yang sedang membesar. Sekejap-sekejap hantar order. Minta itu, minta ini.

 

Jadinya, sambil-sambil melayan diorang dan buat kerja, ibunya hanya masak menu paling simple. Menu ni dipanggil ‘menu untuk orang kurang rajin’.

 

Nasi Ayam
Nasi Ayam

 

Hihihi… gambar nasinya lupa nak ambil. Lepas siap-siap semua. Terus ngap aje! Nyum-nyum.. kenyang perut, hati gembira. Alhamdulillah!

Continue Reading

Tak sudah-sudah dengan MAGIK!

Kalau hari tu, saya sibuk mewar-warkan kepada anda mengenai tepung magik, kali ini saya kembali dengan ketupat magik!┬áMacam-macam sekarang ni yang berada di pasaran. Sampai pening kepala nak pilih nak beli apa. Nak masak apa, nak makan apa. Ish ish ish… Melampau betul. Semua kawan-kawan di klinik, di hospital, di Facebook sudah dilanda demam fenomena tepung magik. Kali ni demam mereka akan parah dek ketupat magik! hahahaha

 

Ketupat Magik :
– Hanya perlu 5 minit sahaja untuk dimasak
– Kurang kanji
– Sesuai untuk pesakit kencing manis
– Rendah karbohidrat
– Sesuai buat mereka yang ingin berdiet
– Lambat basi

Harga : RM6 sebungkus (ada 6 peket)

Pembelian secara borong juga dialu-alukan. Hubungi saya melalui ibuaz.shoppe@gmail.com atau melalui FB Yusrina Hata.

Continue Reading